top of page

ESSENTIAL PLAY THERAPY TECHNIQUES

Tahun diterbitkan: 2016

Diterbitkan oleh: THE GUILFORD PRESS, NEW YORK, LONDON

Penulis berkongsi mengenai tujuh kategori alat-alat mainan yang mempunyai kuasa terapeutik dalam membantu kanak-kanak yang mengalami masalah sosioemosi. Antara tujuh kategori tersebut adalah seperti berikut :

  1. Alat Mainan Dan Objek seperti bola, anak patung, set mainan perubatan, botol bayi, telefon mainan, tongkat sihir, mainan blok, belon, bop beg dan mainan sensori.

  2. Mainan Metafora Dan Teknik Bercerita seperti mainan metafora penyu, termometer emosi dan biblioterapi.

  3. Teknik Main Peranan seperti pakaian beragam, topeng muka, mainan superhero dan boneka (puppet).

  4. Teknik Seni Kreatif seperti ‘Warnai Hidup Anda’, mainan doh, lukisan bebas, kolaj, mewarna, gerakan dan tarian serta muzik.

  5. Teknik Imageri dan Fantasi seperti ‘Teknik Dunia’, menggunakan terapi pasir, rumah mainan patung, patung kerisauan dan teknik hubungan keluarga.

  6. Teknik Permainan seperti mainan komunikasi, mainan kawalan emosi, mainan berstrategi, mainan kerjasama dan mainan berpeluang.

  7. Lain-Lain Teknik seperti permainan ketawa, mainan sorok-sorok, mainan magik, muka emosi dan mainan upacara keagamaan.

Menariknya penulis telah mengetengahkan kelebihan setiap alat mainan tersebut kepada klien khususnya klien kanak-kanak. Elemen terapeutik yang wujud daripada modaliti tersebut serta hubungan intim antara kaunselor dan klien membantu perubahan tingkah laku dan emosi klien.

Penulis memberi contoh dan kaedah bagaimana alat mainan tersebut diaplikasikan kepada kanak-kanak agar lebih bermakna dan bermanfaat dalam membantu mereka (klien bermasalah).

Manfaat/pengajaran yang diperoleh daripada buku yang dibaca:

Kelebihan setiap alat mainan yang telah disyorkan oleh penulis sangat membantu saya untuk memahami kaedah melaksanakan sesi kaunseling yang berkualiti kepada klien kanak-kanak.

Contohnya alat mainan bop beg sesuai kepada klien yang sedang marah agar mereka dapat meluahkan tenaga berlebihan dan hasrat terpendam kepada medium yang selamat.

Mainan rumah anak patung pula sesuai untuk klien yang mengalami masalah dalam hubungan kekeluargaan.

NOOR HASLINDA BINTI SHUIB

Sektor / Unit/ Organisasi: JIP, IPG KPT


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page